تحلیل و نقد کامل بازیکن شماره یک 2018
نوشته شده توسط : کمیل حسینی

تحلیل و نقد کامل بازیکن شماره یک 2018

در فیلم بازیکن شماره یک اصلاً ارتباطی میان نسل Y و Z مطرح نمی‌شود که بخواهیم شکافی میان آن متصور شویم. به علاوه تمامی مردم در سال 2045 اسپیلبرگ به شکل برابری آنچنان در فضای متاورس فرو رفته‌اند که تفاوتی میان نسل‌ها وجود ندارد. شاید بتوانیم تمامی مردم این دوره را در دسته نسل متاورس جای دهیم. جایی که همه در تنهایی و عالم خیالی خود به سر می‌برند.

این در حالی است که در انیمیشن مرد عنکبوتی در دنیای عنکبوتی(Spider-Man: Across the Spider-Verse)، یکی از زنان عنکبوتی که آواتار او در جهان عنکبوتی است، یکی از دلایل خود برای بودن در متاورس را راحتی خود از دست خانواده می‌داند. در فیلم مرد آزاد(Free Guy)، یکی از شخصیت‌ها در حالی به بازی می‌پردازد که مادرش از دست او که مدام در فضای مجازی است ناراحت و ناراضی است.

اما در فیلم ready player one ، نه تنها هیچ کس به وید انتقاد نمی‌کند که چرا همیشه در فضای متاورس به سر می‌بری بلکه مورد ستایش مردم و نزدیکانش قرار می‌گیرد و به عنوان منجی شناخته می‌شود.

فروپاشی نهاد خانواده

در ادامه نقد بازیکن شماره یک نهاد خانواده در فیلم ready player one به حدی کمرنگ است که تنها در مواردی رگه‌هایی از آن را مشاهده کنیم. اگر نامی از خانواده به میان آورده می‌شود یا همه اعضای آن در تنهایی به سر می‌برند و یا مرده‌اند. برای مثال شخصیت اصلی فیلم نزد خاله خود زندگی می‌کند. خاله‌ای که خود با شوهرش ارتباط خوبی ندارد.

شوهری که برای برنده شدن در بازی خانواده‌اش را فدا می‌کند و برای ارتقاء آواتار خود پول خرید خانه جدیدشان را به طور کامل خرج می‌کند. در ابتدای فیلم ready player one هم ما شاهد آن هستیم که مادر خانه در حالی در فضای متاورس(اویسیس) هست که غذایش آتش گرفته و کودکش در حال خبر دادن به اوست و او بی‌توجهی می‌کند.

متاورس خوابی که اسپیلبرگ برای آینده جهان می‌بیند

در فیلم بازیکن شماره یک آماده آمریکا فروپاشیده است. این روزها نیز ما شاهد آن هستیم که ایالت‌هایی که تجزیه‌طلبی را دنبال می‌کنند، اقتصادی که در حال فروپاشی است، هژمونی آمریکا که دیگر شکسته شده و لیبرالیسم که دیگر حنایش رنگی ندارد آمریکا را به مرز فروپاشی کشانیده است.

حال با وجود بلاهایی که در زندگی واقعی بر سر بشریت می‌آید او را دچار سرخوردگی و پوچی می‌کند. به طوری که به جای پذیرش واقعیت و قدم زدن در راه هدفی متعالی، به جهانی خیالی پناه می‌برد؛ جهانی که می‌تواند در آن بدون محدودیت‌های مادی به هر کاری که می‌خواهد بپردازد و آن قدر در خیال و وهم فرو برود که دیگر هیچ اثری از واقعیت باقی نماند. پس پا در متاورس می‌گذارد.

اینکه در نقد فیلم ready player one ما از لفظ متاورس به جای اویسیس استفاده کردیم، به این دلیل بود که اویسیس دقیقا همان چیزی است که امروزه به عنوان متاورس در میان دنیا شهرت یافته است.

متاورس، طرح ایجاد دنیایی به موازات جهان واقعی ما برای پیوند زندگی حقیقی با زندگی مجازی است. متاورس، یک واژه مرکب از متا(meta) به معنای فراتر، و یونیورس(universe) به معنای جهان است و از همین رو، می‌توانیم این واژه را فراجهان ترجمه کنیم.

جهان متاورس، دنیایی است که در آن، حقیقت با خیال و تخیل در هم می‌آمیزد. از این‌رو، او به ما این امکان را می‌دهد که واقعیات جهان را تنزل دهیم؛ به نحوی که از آن امور معقول و تخیلی، تبدیل به امور محسوس شوند.

در ابتدای فیلم ready player one وید می‌گوید: وقتی روی یک تردمیل چند جهته با حساسیت بالا می‌دوی نیاز به مقصدی ندارد. مردم برای آن چیزی که می‌توانند باشند وارد اینجا(متاورس) می‌شوند و برای آن چیزی که می‌توانند بمانند در اینجا ماندگار می‌شوند.

وید قبل از حمله به نولان نیز در صحبتی که خطاب به تمامی آواتارها دارد می‌گوید: من هم برای فرار از زندگی مسخره خود به اینجا آمدم و ماندگار شدم. من اینجا چیزی بیشتر و بزرگ‌تر از خود را پیدا کردم، هدف پیدا کردم، دوستانم را پیدا کردم و عشق را پیدا کردم.

متاورس را می‌توان تجلی و خروجی عینی دنیای ذهنی هر فرد دانست که در بستری که از سوی سازنده آن مهیا شده بروز می‌یابد. البته قدرت متاورس به حدی در حال ارتقا است که می‌تواند تمامی ساختار‌ها، نظامات و نهادهای سیاسی و اجتماعی را دگرگون کند و حتی تغییراتی در جهان خارج داشته باشد.

در فیلم ready player one هم اشاراتی به این مسأله شده است، برای مثال وقتی در فضای متاورس به فرد ضربه‌ای وارد می‌شود درد حاصل از این ضربه از طریق سنسورهای لباس‌های مخصوص متاورس به فرد منتقل می‌شود. و یا وقتی وید تخم اژدها را در دست می‌گیرد اثر در دست گرفتن آن در جهان واقع نیز برای مردم عیان می‌شود.

در واقع اسپیلبرگ به نمایندگی از یهود نسخه خود برای آینده جامعه بشری را ارائه می‌دهد. هر چند متاورس هنوز به طور کامل شکوفا نشده اما در همین حد می‌توان مطمئن بود که جهانی با این قابلیت به حدی قدرت کنترل و تغییر در قوه شناخت انسان‌ها را دارد که می‌تواند جهان ایشان را دگرگون کند. در واقع سرمایه‌داران جهان با ایجاد شبکه‌ای جهانی فراتر از مرز‌های دولت‌ها و ملت‌ها هدایت و اداره جهان را در دست بگیرند. این مسأله نیاز به پژوهش و تحقیق بیشتری دارد که در این مقال نمی‌گنجد.




:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: